In 2006 en 2009 deed Desiree van Gorp van de Universiteit Nyenrode onderzoek voor ons naar de ontwikkeling van offshoring. Ze deed voor haar onderzoek enquetes onder 10000 bedrijven in Nederland met een vragenlijst over hun intenties voor het verplaatsen van productie. Steevast zeiden 20 tot 25% van de bedrijven (ja de enquetes zijn gecheckt op representativiteit) dat ze voornemens waren activiteiten naar het buitenland te verplaatsen. Vooral de zoektocht naar lagere arbeidskosten waren een belangrijke drijfveer. Maar in de latere enquete kwam ook meer naar voren dat bedrijven dichtbij de steeds belangrijker afzetmarkten in opkomende economieën wilde zitten. In 2006 en 2009 kwam ook al naar voren dat een aantal bedrijven de opbrengst van offshoring vonden tegenvallen. De kosten voordelen vielen tegen. De energie die het kostte om overzeese activiteiten aan te sturen werd onderschat.
Naast de management perikkelen van het hebben van een fabriek in, zeg, China zijn er nu nog een paar extra nadelen aan het offshoren van productie. Steeds vaker blijken levertijden lang omdat een boot vanuit China er nu eenmaal lang over doet om in de haven van bijvoorbeeld Rotterdam zijn spullen af televeren. Steeds meer blijken door hoge olieprijzen de transportkosten een stevige deuk in de potentiele winstrekening te slaan. En het vroeger goedkope China blijkt toch wat duur te worden door lonen die sneller stijgen dan de productiviteit waardoor de arbeidskosten per product toenemen. Helemaal vervelend als je over de kwaliteit ook al niet 100% tevreden bent.
Reshoring is dus een duidelijker fenomeen aan het worden in het bedrijfsleven maar eigenlijk vooral in de berichtgeving. Liever hebben bedrijven hun productie wat dichter bij. Veel makkelijker voor het management. Veel beter te verkopen aan de politiek. Dus nu in de krant, maar al wat jaren aan de gang reshoring van productie. Populair door hoge werkloosheid dus te vieren als succes. Maar netto is het nog steeds zo dat de dynamiek van het bedrijfsleven in het Westen vooral in de richting van opkomende markten gaat. Heel verstandig gegeven de ontluikende middenklasse in Azië, een aantal Afrikaanse landen en Latijns Amerika. Heel verstandig gegeven alle toekomstverwachtingen over de wereldeconomie. Want lange termijn behoudt van banen in Nederland zal toch ook zeer afhankelijk zijn van het succes van onze bedrijven bij het bedienen van die markten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten